Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana
Mit praktik sted: Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

Obligatoriske elementer F (kulturen)


Kulturen i AACT

Institutionen er hovedsagelig for rige eller middel klasses børn. Da der skal betales 300 cedis om måneden, af de 300 cedis får caregiveren de 100 cedis måneden. Alle børnenes forældre og alle medarbejder på institutionen er dybt kristnende. Alle går i kirke, læser bøger om kristendom, beder og er til en hver tid villige til at overbevise én om at man skal med i deres kirke. Det har den betydning at hver fredag er der en times worship som de kalder det. Det er en time med prædiker, bøder og sange. For et par dage siden er de begyndt at bed til gud, for det barn de er ansvarlig for, lige inden skolen starter og når skolen slutter. Alt omkring gud er alle meget arrangeret i. Hvorimod arbejdet med børnene virker hos flere, som det er noget der bare skal overstås. Skal lige siges at der også er flere der gerne vil gøre og gør så godt de nu kan, det bedste for børnene. Der er omkring halvt af hvert. Man ved også hvem man skal gå til hvis man vil have indført noget, samt hvor det kan betale sig at blande sig når caregiverne adfærd bliver for krænkende for børnene. Må indrømme at jeg ved nogle caregiver venter lidt længere med at blande mig end hos andre. Det er egentligt utroligt egoistisk, da disse børn har endnu mere brug for min hjælp end de børn med en caregiver der har bedre forståelse for børnene.
Til caregiverne forsvar har de faktisk altid en forklaring på hvad de laver.. Man kan så diskutere om hvor faglige begrundelserne er og om det er det bedste for barnet! Normalt er de flest søde nok og tolerer os studerende og andre frivillige, samt de fleste gange stopper de også når vi siger det er for meget, men næste gang er det, det samme igen.

Det er okay at ligge og sove i pauserne samt læse aviser, bøger mm. På trods af at ledelsen siger at man skal være barnets skygge og holde øje med barnet mindste bevægelser, men ledelsen ser på at der bliver sovet osv. uden at sige noget til det. Det er dog en stærk styring fra ledelsen ved det at al undervisning og strukturen bestemmer ledelsen. Der er ikke plads til caregivernes egne ideer. Jeg er sikker på at hvis ledelsen ikke synes det er okay at fx sove så blev der heller ikke sovet.

Men igen er det forældrene der bestemmer over ledelsen. Forældrene blander sig så vidt jeg forstår ikke i hvordan undervisningen skal forløbe, men de har stærk indflydelse på hvilken mål barnet har og hvor aktive deltagende deres børn må være. Fx er der flere børn der ikke må lege i sandkassen, da de så bliver beskidte. Dette bliver adlydt. Det er selvfølgelig godt at der er forældre samarbejde. Jeg er dog ikke sikker på hvor meget der bliver lyttet til hinanden. Mr. Mausi siger at de snakker med forældrene om at det er vigtigt børnene får lov at lege, også selvom de kan blive beskidte.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar