Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana
Mit praktik sted: Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

fredag den 2. marts 2012


De første dage i AACT


AACT er en skole for børn med autisme. Det skal så lige siges at det er den eneste af slagsen i Ghana og der plads til omkring 30 børn. Der er selvfølgelig flere børn der har fået diagnosen autisme og endnu flere som højst sandsynlig er autist med ikke at fået diagnosen.
Institutionen har delt børnene, der er mellem 5-20, i 4 klasser men 2 af klasserne har samme aldersgruppe.  De flest børn har en caregiver, som kun er tilknyttet til dem. Nogle caregiver har dog to børn men kun hvis børnene er ”nemme” at håndtere som de siger. Så med os 5 studerende, andre frivillige og børnenes fravær kunne det være en til en. Der er fast skemaer for hver dag. Skemaerne er forskellige for dag til dag og forskel fra klasse til klasse. Nu har jeg kun været en dag i hver aldersgruppe men størstedelen af undervisning forgår som klasse undervisning. Hver dag starter kl. 9 i alle aldre med de samme morgensange i ca. 20 min hvor børnene er mere eller mindre med. Derefter kommer 2 moduler uden pause imellem indtil ved omkring 1030, hvor der er en snack pause efterfyldt med fri leg udenfor i 10 min. Omkring kl. 11 starter vi igen og har 1-2 modul indtil kl. 12 hvor der frokost. Efter frokost er der fri leg til kl. 13 bort set fra torsdag hvor der bliver gjort rent så der har de fri leg til de har fri kl. 14. Ellers består den sidste time af 2 moduler. Kl. 14 os studerende og børnene fri. Vi går kl. 14 og jeg ved faktisk ikke hvornår de sidste børn bliver hentet eller fuldt hjem. Mange af caregiverne er også deres værger. Da nogle af børnenes forældre bor i udlandet. Alle forældrene er velhavende da de skal betale en del for skolegangen på AACT. Hvor meget ved jeg ikke endnu.
I Ghana taler man et ud af tre lokalt sprog men alle taler engelsk.  Børnene på AACT bliver kun undervist på engelsk. I normale skole er der også undervisning i lokalsproget. Det er mit indtryk at stort set alle børnene ikke beherske noget sprog men kun kan få sætninger, ord eller lyde. Dette bliver arbejdet med samtidig med at der også er vægt på skrivning, regning, motion, musik, kunst og lidt rengøring/personlig hygiejne. Nu har jeg ikke særlig store erfaring eller teoretisk grundlag for undervisningen af mennesker med en diagnose indenfor autisme spektrummet men min vurdering er at undervisningen er okay. Den bliver både gjort konkret, visuel, verbal og gentaget. Det eneste jeg tænker mangler er at sætte flere ord på hvorfor det bliver/skal gjort/gøres sådan og så er det en skam, at de ikke udnytter at den gode normering og laver mere en til en undervisning. Men jeg forstår det godt. Det er ikke alle caregiverne der er lige kompetente, har uddannelse eller bare gider engagere sig i at udvikle barnets evner.                     
Lederne på AACT har en teoretisk tilgang der stort set er den samme som jeg har mødt på den danske institution, som jeg var i 2. praktisk i og vikar efterfølgende.  Men når det kommer til handling er det ikke samme pædagogik. Børnene bliver hivet rundt, råbt af, nogen gange for de lige et slå i nakken eller bliver nevet, alt sammen hvis de ikke lige gør som der bliver sagt (som regler er det ikke særlig tydeligt hvad det er de vil have børnene til at gøre, og de ændre hele tiden på hvad de har sagt) og overlagt til dem selv i pauserne. Dette billede er langt de fleste af caregiverne som bruger, men der er faktisk også nogle få caregiver som sjældent bruger vold til at komme igennem til børnene og virker som de gider børnene.   Det skal så lige siges at AACT er et godt sted i forhold til andre institutioner jeg har hørt og set i Accra, Ghana.  
Jeg har nu været i AACT i en uge og har ikke kunne lade være med at komme med undrende spørgsmål til caregiverne om hvorfor de gør som de gør og fortalt at jeg har arbejde med autister før med det resultat at 2 ud af 6 caregiver i den klasse jeg har valgt at være i, har direkte sagt at de gerne vil delagtig gøres i den begrænset viden jeg har om autisme og have råd til at håndtere børnene. Det er skønt at de er åbne men de 2 er faktisk ret kompetente i forvejen. Det er typisk.

2 kommentarer:

  1. Hej Jeanet,
    Mit navn er Morten Pristed og jeger leder af det internationale kontor på UCSJ - og arbejder derfro tæt sammen med Lars Røgilds. Jeg har planlagt en tur til Ghana i maj, dels for at besøge jer og tage penge med til Anthony samt at se jeres praktiksted. Jeg rejser sammen med en vejleder fra sygeplejerske uddannelsen og vi skal også mødes med ambasaden og nogle mulige praktiksteder for studerende fra UCSJs sundhedsuddannelser. Vi planægger at nkomme i Accra den 15/5 on aftenen og har så 3 dage til at komme rundt og besøge de forskellige steder. Jeg håber I har mulighed for at mødes med os? Måske i også ligefrem har et forslag til et godt hotel i Accra?

    Jeg håber at høre fra jer!
    Med venlig hilsen

    Morten Pristed

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Morten
      Det bliver spændende at i kommer herned.. I kan godt glæde jer. Her er skønt på sin egen måde!
      Jeg har snakket med de andre studerende herned og vi har alle mulighed for at i kan besøge vores praktiksteder. En af de studerende har sin kæreste med og han er læge. Han har planer om at besøg kliniker så måske i kan bruge ham. Han vil i hvert fald gerne hjælpe.
      Angående hotel vil jeg lige vende tilbage efter jeg har snakket med Anthony.. Er hel sikker på han er mere kompetent til at anbefale hoteller.
      Ved ikke lige om det var svar nok men du er til at skrive igen.
      Med venlig hilsen
      Jeanet

      Slet