Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana
Mit praktik sted: Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

mandag den 2. april 2012


Besøg fra USA
Sidste uge og i dag har vi besøg af 3 fra USA som arbejder/leder en skole for børn med autisme i Colorado. Den ene har været frivillig på AACT før så kender til AACT. De ankom med 3 meget store kuffert fyldt med forskelligt legetøj. Super fedt hvis bare børnene måtte lege med det (AACT har en masse legetøj i forvejen men børnene må ikke lege med det, hvis jeg tager noget frem er det meget vigtigt at det kommer helt tilbage). De er på AACT i 5 dage og de har taget/fået sponseret til AACT et program specialet udviklet til børn med autisme. Først tester man barnet i mange forskellige kategorier og i op til 3 niveauer. I forhold til andre teste jeg har set kommer denne test langt omkring barnet/mennesket som helhed. Bagefter (hvis der er et trin/ øvelse barnet ikke kan) er der et specifikt trin for trin plan for, hvordan man kan lærer barnet det eller de trin/øvelse barnet har vanskeligheder med. Jeg ved ikke om det er en del af programmet eller det om det bare er dem (skolen i USA) der var valgt at bruge belønningspædagogik, som metode til at lave testen (de bruger også denne metode til generelt arbejde med børnene på deres skole). Fx barnet må lege med et stykke legetøj, hvis barnet først laver en øvelse eller gør som de bliver bedt om (kan være mindre eller flere øvelser afhænger af barnet). Det startes med legetøj men på sigt skal legetøjet udskiftes med fx en high five. 

Amerikanerne holdte 2 oplæg for caregiverne plus os studerende, samt et oplæg for forældrene om hvordan man konkret kan bruger belønningspædagogik og konsekvenspædagogik med disse børn. Man kan diskutere om hvorvidt metoderne er det bedste for disse børn, men det metoderne blev forklaret, i min forståelsesramme, meget enkelt og forståeligt. Hvis ellers caregiverne og forældrene begynder at bruge disse metoder, kan det kun være bedre end at bruge børnenes frygt for slag, til at få børnene til at gøre som man vil have det.

Det skal så også siges at der var mange ting som jeg vil huske og kan bruge i mit fremtidige arbejde med børn generelt. Blandet andet pointerede de at man skal holde sit ord og ikke giv op lige meget hvor der meget man bliver slået. Samt de fik mig til at reflektere over metoderne og metodernes påvirkning på børn, samt hvor meget disse metoder bliver brugt i danske institutioner bevidst eller ubevidst.
 Jeg har fået en god kontakt med amerikanerne og vil virkelig gerne besøge deres skole på et tidspunkt.          
      

Ingen kommentarer:

Send en kommentar