Besøg fra USA
Sidste uge og i dag har vi besøg af 3 fra USA som arbejder/leder en
skole for børn med autisme i Colorado. Den ene har været frivillig på AACT før
så kender til AACT. De ankom med 3 meget store kuffert fyldt med forskelligt
legetøj. Super fedt hvis bare børnene måtte lege med det (AACT har en masse
legetøj i forvejen men børnene må ikke lege med det, hvis jeg tager noget frem
er det meget vigtigt at det kommer helt tilbage). De er på AACT i 5 dage og de
har taget/fået sponseret til AACT et program specialet udviklet til børn med
autisme. Først tester man barnet i mange forskellige kategorier og i op til 3
niveauer. I forhold til andre teste jeg har set kommer denne test langt omkring
barnet/mennesket som helhed. Bagefter (hvis der er et trin/ øvelse barnet ikke
kan) er der et specifikt trin for trin plan for, hvordan man kan lærer barnet
det eller de trin/øvelse barnet har vanskeligheder med. Jeg ved ikke om det er
en del af programmet eller det om det bare er dem (skolen i USA) der var valgt
at bruge belønningspædagogik, som metode til at lave testen (de bruger også
denne metode til generelt arbejde med børnene på deres skole). Fx barnet må
lege med et stykke legetøj, hvis barnet først laver en øvelse eller gør som de
bliver bedt om (kan være mindre eller flere øvelser afhænger af barnet). Det
startes med legetøj men på sigt skal legetøjet udskiftes med fx en high
five.
Amerikanerne holdte 2 oplæg for caregiverne plus os
studerende, samt et oplæg for forældrene om hvordan man konkret kan bruger
belønningspædagogik og konsekvenspædagogik med disse børn. Man kan diskutere om
hvorvidt metoderne er det bedste for disse børn, men det metoderne blev
forklaret, i min forståelsesramme, meget enkelt og forståeligt. Hvis ellers
caregiverne og forældrene begynder at bruge disse metoder, kan det kun være
bedre end at bruge børnenes frygt for slag, til at få børnene til at gøre som
man vil have det.
Det skal så også siges at der var mange ting som jeg vil
huske og kan bruge i mit fremtidige arbejde med børn generelt. Blandet andet pointerede
de at man skal holde sit ord og ikke giv op lige meget hvor der meget man bliver
slået. Samt de fik mig til at reflektere over metoderne og metodernes
påvirkning på børn, samt hvor meget disse metoder bliver brugt i danske
institutioner bevidst eller ubevidst.
Jeg har fået en god kontakt med amerikanerne og vil virkelig
gerne besøge deres skole på et tidspunkt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar