Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana
Mit praktik sted: Autisme, awarenees, care & training centre i Ghana

lørdag den 19. maj 2012


VNT projekt

I går fik jeg lavet mit VNT (linjefag, værksted, natur og teknik) projekt. Det var vindmøller de skulle lave. For at bringe naturen ind i projektet var pindene, grene fra legepladsen samt de skulle lege med vindmøllen og vinden bagefter. Jeg havde i forvejen klippet til og tegnet de to diagonale streger. Grunden til jeg gjorde det var at jeg ville have børnene til at lave så meget så muligt selv når vi var i gang med vindmøllen og fra erfaringer så ville det at klippe papiret til og strege stregerne være noget caregiverne ville gøre uden at inddrage børnene. Jeg havde besluttet at på den ene side af papiret skulle de tegne indenfor streger og på den anden side skulle de tegne frit.
Jeg startede med at vise børnene hvad det færdige produkt ville blive til og hvad det kunne. Derefter bede jeg børnene om at tegne på den side hvor de skulle tegne indenfor stregerne først. Grunden til at starte med den side, var at børnene på intet tidspunkt i sidste de 3 måneder har fået lov til at tegn hvad de har lyst til. Derfor er det velkendt at skulle tegne indenfor stregerne så bruget det som opvarmning så det ikke blev for svært til at starte med.
Det lykkes for alle børnene at fået tegnet. Da jeg var støttende flere steder så børnene fik lov til at tegn og det ikke bare var caregiveren der tegnede, fik min dreng ikke så meget opmærksomhed og resultere i at han ikke fik tegnet indenfor stregerne samt brugte den sammen farve til næsten hele siden.
På den anden side af papiret var der en af børnene der valgte at tegne på samme måde som på den første side, men ellers tegnede resten fantasi billeder. Børnene er mellem 9-11 men igen af tegningerne lignede noget genkendeligt.
Da papiret skulle sætte på pinden blev vi voksne nødt til at gøre det for pinden på meget hård så knapnålen skulle slås i pinden. 
Børnene fangede med det samme hvordan de skulle holde vindmøllen så vinden tog fat i den og drejede rundt. Vi har en fane i loftet og et af børnene fik den ide at stille sig op på bordet og rakte vindmøllen op til fanen.  Jeg ser det som om at barnet havde genskuet at det er vinden der får møllen til snurre rundet, og at fanen laver vind.
Det bedste var at flere af børnene var meget optaget af at lege med vindmølle og legede videre i pausen.          
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar